dinsdag 19 mei 2009

Ontbijtkoek met appel en rozijnen

Luchtige ontbijtkoek

Vorige week heb ik deze ontbijtkoek in de winkel gekocht en deze week lekker zelf gemaakt. En de ontbijtkoek is erg goed gelukt. Ik was bang dat de koek te massief zou worden, zodat het meer op een kruidkoek ging lijken, maar dat is gelukkig niet gebeurd. Ik heb dan ook een ei gebruikt en bakin soda, hierdoor is het deeg lekker luchtig geworden en een veerkrachtige koek is ontstaan. Wanneer je het bakin soda door het deeg roert zie je meteen dat de structuur veranderd en dat het deeg veel luchtiger wordt. Overal ontstaan kleine luchtbelletjes.

Ingrediënten voor 1 koek van 30 cm:
- 250 gram roggemeel
- 200 ml melk
- 1 ei
- 100 gram bruine basterdsuiker
- 75 gram vloeibare honing
- 2 eetlepels schenkstroop
- 2 theelepels baking soda
- 1 appel
- 60 gram rozijnen
- 2 eetlepels koekkruiden
- 3 eetlepels citroensap
- handje walnoten
- snuf zout

Benodigdheden:
- Mixer
- Cakevorm van ca. 30 cm.

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet de cakavorm in en bestuif deze met bloem of paneermeel
2. Klop met de mixer het ei en de basterdsuiker tot een romige crème
3. Voeg nu de honing, schenkstroop, melk, citroensap, zout en koekkruiden toe.
4. Voeg nu het bloem beetje bij beetje toe en roer het tot een glad deeg.
5. Schil de appel en snijd deze in kleine blokjes 0,5-1 cm.
Haal de blokjes door een beetje bloem zodat ze bedekt zijn met een laagje bloem.
6. Hak de walnoten fijn.
7. Mix nu de bakin soda door het deeg en meteen daarna de appel en de rozijnen.
8.Verdeel het beslag over de cakevorm en zet deze meteen in de voorverwarmde oven.
9. Bak de ontbijtkoek in ca. 50 minuten gaar.
10. Haal de ontbijtkoek uit de oven en laat deze eerst 15 minuten in het blik afkoelen.
Haal de ontbijtkoek uit het blik en laat de ontbijtkoek verder afkoelen op een rooster.

Tip:
- Ook erg lekker met nootjes door het deeg.

6 opmerkingen:

  1. Zelf ontbijtkoek maken... kijk daar heb ik nou nooit eerder aan gedacht. Ziet er erg lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf ontbijtkoek maken... dat kan natuurlijk ook. Ziet er erg lekker uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er erg lekker uit. Ik ga hem zeker proberen. Ik ben al een aantal dagen op zoek naar een goed recept, aangezien ik hier in de VS geen ontbijtkoek kan krijgen (tenzij ik het online bestel).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ipv appel en rozijnen heb ik er dadels en vijgen ingedaan. Fantastisch recept erg lekker heb er al veel gebakken

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */