dinsdag 2 november 2010

Geroosterde pompoensoep


















Favoriete soeppie!
Van pompoensoep kan ik bijna geen genoeg krijgen! Dat blijkt wel weer aangezien dit alweer het derde recept voor pompoensoep is op deze blog. De Thaise pompoensoep en de pompoensoep met gegrilde paprika gingen deze soep voor. Alledrie echt super lekker! De laatste variant met de geroosterde pompoen krijgt een heerlijk pittige smaak doordat de pompoen eerst in de oven is geweest met gerookte paprikapoeder en tijm. Dit geeft de soep echt hele lekkere smaak. Nog erg makkelijk ook, want behalve een keertje omscheppen heb je geen omkijken naar je geroosterde pompoen. Zorg er wel voor dat er genoeg pompoen overblijft voor in de soep.. Want je bent gewaarschuwd, de geroosterde pompoenblokjes zijn verraderlijk lekker! Super als bijgerecht ipv aardappeltjes !

Ingrediƫnten voor ruim 1,5 liter soep:

- 1 pompoen (ca. 1 kg schoongemaakte pompoen)
- 2 grote uien
- 4 teentjes knoflook
- 1 theelepel gerookt paprikapoeder hot
- 2 theelepel gedroogde tijmblaadjes
- grof zeezout
- versgemalen peper
- 800 ml hete groentebouillon
- 200 ml kokosmelk
- 1 klein blikje tomatenpuree
- olijfolie
- klontje boter

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Bedek een groot bakblik met bakpapier.
2. Halveer de pompoen en haal met een lepel het vruchtvlees en de pitten uit de binnenkant. Schil de pompoen met een dunschiller. Snijdt de pompoen in blokjes.
3. Verdeel de pompoenblokjes over het bakblik. Neem 6 teentjes knoflook en kneus deze met de vlakke kant van een keukenmes, schilletje erom laten zitten en verdelen tussen de pompoen.
4. Bestrooi de pompoen met 1 theelepel gerookt paprikapoeder, 2 theelepels tijmblaadjes, zeezout en peper. Eindig met een flinke scheut olijfolie en meng alles goed.
5. Bak de pompoenblokjes 30 minuten in de voorverwarmde oven. Schep alles halverwege even om. Verwijder na het bakken de schilletjes van de knoflook.
6. Fruit ondertussen de gesnipperde uien in een beetje boter en olie op laag vuur.
7. Voeg de ui en pompoenblokjes samen in een soeppan met de hete groentebouillon en laat 5 minuten doorkoken.
8. Haal de pan van het vuur en pureer de soep met een staafmixer tot een gladde massa.
9. Roer als laatste de kokosmelk en de tomatenpuree door de soep. Breng eventueel op smaak met peper en zout.

Tips:
- Soep te dik? voeg wat extra bouillon, heet water of kokosmelk toe.
- De kokosmelk kan je ook vervangen door room
- De geroosterde pompoenblokjes zijn ook erg lekker als bijgerecht

1 opmerking:

  1. Ha, het is echt pompoenentijd, ik blogte ook al een receptje over pompoen, inclusief soep! Ik kook de pompoen meestal, maar roosteren lijkt me een leuk idee, voor de volgende pompoen.
    Ik zie trouwens dat jullie huisgenoten zijn uit Delft, leuk! Ook ik heb daar gestudeerd, maar ik denk ietsje langer geleden. Ik woonde in een meisjeshuis en daar kokkerelden we ook wat af. Jeetje, wat klink ik opeens oud, zo voel ik me niet... Maar toch, aankomstjaar 95, pff, ik wil niet eens weten hoeveelstejaars dat me zou maken...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */